Statuetkę w tej kategorii otrzymał zespół w składzie prof. dr hab. inż. Katarzyna Rzeszut i dr inż. Marlena Kucz, prof. PP i indywidualnie mgr Karolina Dobrzyńska-Szefer.

Od prawej prof. Katarzyna Rzeszut, prof. Marlena Kucz, minister Dorota Cabańska i prof. Józef Jasiczak

Prof. dr hab. inż. Katarzyna Rzeszut posiada trzydziestojednoletni staż pracy na  Politechnice Poznańskiej, a dr inż. Marlena Kucz, prof. PP dwudziestoośmioletni staż pracy na Politechnice Poznańskiej. W okresie pracy na Politechnice Poznańskiej obie panie wykazywały ponadprzeciętną aktywność w zakresie kształcenia zawodowego i wyższego oraz propagowania innowacyjnych rozwiązań technologicznych, konstrukcyjnych i materiałowych w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju. Kandydatki nieustanie poszerzają swoją wiedzę z zakresu innowacyjnych metod kształcenia i biorą aktywny udział w szkoleniach, projektach krajowych i międzynarodowych. W ramach swej pracy pozyskały liczne projekty krajowe i międzynarodowe oraz były / są członkami różnych zespołów, w tym interdyscyplinarnych. Efektem prac obu pań w projektach jest opracowanie matrycy kompetencji, materiałów dydaktycznych (np. krótkich filmów edukacyjnych, MOOC – Massive Open Online Courses, fiszek etc.) czy wprowadzenie nowych treści do programu studiów.

Laureatki, pełniły funkcję kierownika lub głównego wykonawcy w wielu projektach dydaktycznych. Można tutaj wspomnieć:

  • „Rozwój kompetencji studentów – współpraca Politechniki Lubelskiej i Politechniki Poznańskiej z pracodawcami”, 2025 r.
    Celem projektu było uatrakcyjnienie programów kształcenia na II st. studiów na kier. budownictwo, architektura i inżynieria środowiska Politechniki Lubelskiej i Politechniki Poznańskiej wychodzących naprzeciw potrzebom rynku pracy i wymagań pracodawców. Ponadto opracowanie programów warsztatów i materiałów dydaktycznych dla zajęć fakultatywnych w języku polskim (rusztowania budowlane, bhp w budownictwie, wycena nieruchomości, warsztaty na placach budowy) oraz opracowanie programów warsztatów i materiałów dydaktycznych dla zajęć fakultatywnych w języku angielskim (Social Competences, Communications in Technical and Business English).
    Projekt POKL cieszył się dużym powodzeniem wśród studentów. Wzięło w nim udział 104 studentów/tek z Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska, II stopnia studiów, z czego 44 osoby dodatkowo wzięły udział w trzymiesięcznych płatnych stażach.
  • Co4Health – Competences for Healthy Building in Construction Professions 2022-2025.
    Cel projektu to opracowanie modułów tematycznych, które są pogrupowane tematycznie i obejmują różnorodne zadania i działania takie jak: wymagania rynku pracy, kompetencje budowlane dotyczące zdrowego budownictwa w celu zapewnienia jakości i aktualnych wymagań rynku pracy w branży budowlanej. Partnerami w projekcie są Niemcy, Finlandia, Włochy, Polska, Holandia.
    Dzięki innowacyjnemu „Modelowi zdrowego budownictwa” Co4Health przyczynia się do zapewnienia jakości kształcenia zawodowego oraz poprawy szans na zatrudnienie młodych specjalistów i konkurencyjności europejskiego przemysłu budowlanego.
  • ProCirCon – Competences for Healthy Building in Construction Professions 2024-2027.
    Celem projektu to stworzenie międzynarodowych grup roboczych dot. „Gospodarki obiegu zamkniętego na placu budowy” oraz opracowywanie wspólnych ram do przeprowadzania badań, analiz i scenariuszy praktycznych na wyżej wymienione tematy, współpraca z interesariuszami z obszaru edukacji, nauki i biznesu. Przeprowadzenie badań na temat aktualnych procesów budowlanych, materiałów budowlanych i technologii, dyskusje/warsztaty z firmami budowlanymi i recyklingowymi, opracowanie katalogu zrównoważonych materiałów budowlanych i procesów, w celu wykorzystania w edukacji zawodowej i szkoleniach. Partnerami w projekcie są Niemcy, Finlandia, Włochy, Polska, Rumunia.

Laureatki aktywnie uczestniczą / uczestniczyły w pracach na rzecz programów międzynarodowych, takich jak:

  • Baltic University Programme (BUP),
  • Eunice,
  • Eunice4U.

Są autorkami i współautorkami wielu skryptów i monografii wspierających proces dydaktyczny.

Laureatki cieszą się opinią wysokiej klasy wykładowców i otrzymują najwyższe noty ze strony studentów.

Po prawej mgr Karolina Dobrzyńska-Szefer

Karolina Dobrzyńska-Szefer wszechstronnie wykształcona nauczycielka z dwudziestopięcioletnim stażem i wielkim zaangażowaniem edukacyjnym, od  ponad 10 lat współpracująca z Wielkopolską Okręgową Izbą Architektów RP i prowadząca zajęcia w szkołach średnich jako edukator w ramach programu edukacyjnego IARP „Kształtowanie przestrzeni”. Obecnie jest związana zawodowo z Zespołem Szkół Zawodowych Nr 6 i Zespołem Szkół Budownictwa Nr 1 w Poznaniu. Uczy rysunku technicznego, aranżacji wnętrz, projektowania mebli i prowadzi pracownię architektury i designu. Adaptuje i modyfikuje treści zajęć do aktualnej sytuacji (wystaw, wydarzeń, festiwali), warunków lokalnych, potrzeb młodzieży i edukatora. W pracy dydaktycznej wyróżnia ją indywidualnie podejście do uczniów, które określa mianem współpracy, a także reagowanie na to, co dzieje się w  najbliższym środowisku. Podejmuje wraz z młodzieżą działania interdyscyplinarnie i wskazuje, że edukacja przestrzenna to element większej całości. Propaguje tworzenie tożsamości lokalnej i zachęca uczniów do działań prospołecznych. W kilku edycjach ogólnopolskiego konkursu organizowanego w ramach programu „Kształtowanie przestrzeni” młodzież pod jej kierunkiem zdobyła wiele nagród i wyróżnień, a samych uczestników programu było kilkuset.

Od 2009 r. prowadzi autorską pracownię IN architektura wnętrz. Projektuje apartamenty i wnętrza użyteczności publicznej. Inspiracje czerpie ze Skandynawii i japońskiego minimalizmu. Stosuje naturalne materiały i proste rozwiązania. Uprawia abstrakcyjne malarstwo wielkoformatowe, fotografuje otoczenie i ludzi. Kilkuletni pobyt w Danii spowodował, że ten kraj stał się jej drugim miejscem pobytu, czerpie tam inspiracje do pracy i życia.